onsdag 25 juni 2008

Provokativt

Jobbade, körde buss, tät trafik i vanlig ordning. Det gick trögt kort sagt. Märkte att min från början korta paus på 14 minuter skulle bli 9-10 minuter och på den tiden skall jag gå från bussen till pauslokalen och sen tillbaks. Ingen jättelångpromenad, men det tar i alla fall kanske sisådär 4 minuter fram och tillbaks. Sen ska man ju gärna stå på plats innan nya bussen kommer.. Så jag såg framför mig en skön och avslappnade paus i år lokal :-( på ca 3-5 minuter.
Men lugn nu jag vet ju att det bara är att "säga" till via en knapptryckning på radion så ordnar dom fram en reserv. Sagt och gjort!

I rastlokalen gör jag mitt nödvändiga besök och köper sen en mugg chococoffe ur automaten. Sen ringer jag för att höra vad jag så småningom ska göra efter min paus.
Då svarar personalen på trafikexpeditionen att jag ju hade fått 10 minuter och att min buss kommer in nu så att.. Sådan är nu minutraseriet i detta yrket att man inte ser till människan utan endast till minuterna. Jag svarar att nej du det blir 9 minuter (laglig gräns på 10 min) och så ska jag ju gå fram och tillbaks på de 9 minuterna. Ja men så räknar vi inte nu svarar mannen, du har fått din paus.



I detta läge blir jag lite arg, ja, inte rasande, utan jag svarar bara att jag skiter fullständigt i vad du tycker och tar min paus nu, lös problemet! Till saken hör att det här är en vänlig och städad person jag pratar med, så jag blir lite paff över att han överhuvudtaget ifrågasätter en människas paus efter 2,5 timmes koncentration i stockholms innerstad.

Det som är obegripligt är egentligen hur företaget Busslink kan instruera sin personal att bussförarnas paus på 10 minuter (inklusive gångtid till muggen) är lite väl lång och att det måste vi komma tillrätta med. Detta efter strejken för att få detta för 9 år sen. Med en sån inställning är det inte konstigt att det nu är en strejk till på gång även om det nu handlar om annat.

Till saken hör att den buss jag skulle ta emot också var försenad så den hade inte kommit när jag till slut kom fram till hållplatsen.

2 kommentarer:

Steina sa...

Du, hur räknar ditt bussbolag när du stannar bussen och går ut och kollar ifall gamla Ebba kommit upp ur sängen idag? Och ifall Petter har ägg att sälja, ingår det i turen då, eller hur gör man?

Anonym sa...

hmm jag vet nog jag....
Du beskriver normaltillståndet på turen ut till Risnäs.