lördag 28 juni 2008

På äventyr i Stockholm City



webbkameror.se

Hade nästan glömt hur intensivt det kan vara i Sommarstockholm en lönehelg. Fullt ös och folk överallt. Särskilt knökfullt i varje vattenhål runt Stureplan. Taxibilar av en sådan mängd att man baxnar. Bilköer och krypfart genom området hela kvällen. Polisen har slagit läger och upprättat högkvarter i en husbil som står uppställd vid Biblioteksgatan. Människor vandrar eller vinglar en masse mellan olika ställen. Musiken pumpar på från varje ställe. Uteliggare sitter mitt i allt och tigger pengar.

Jag kör linje 2 som går rakt igenom smeten och detta från 22-tiden fram till halv två på natten. Ett äventyr vill jag lova. Uuups där var en klunga gentlemen som vinglade rakt ut framför bussen och vinkar glatt som tack för sig. Vid Odenplan står en flicka och gråter, när hon kliver på bussen försöker hon dölja detta men nog ser jag. Vid Slussen kliver 2 var för sig duktigt tankade män på bussen genom bakdörren. Jag förklarar vänligt och lugnt att här i Stockholm använder vi framdörren och gör rätt för oss. Efter att en passagerare vrålat åt dom så lommar den ena herren iväg och den andra lite yngre vinglar fram med sin telefon och betalar en sms-biljett medan han svär åt alla i bussen högt och ljudligt.

Under bråkdelen av en sekund tror jag han ska klappa till mig och gör mig beredd att ducka. Men jag ber honom att ta det lugnt och han går och sätter sig. En! hållplats senare går han av bussen. Jag hinner rulla fram 3-4 meter till ett trafikljus, då kommer han förbi framdörren och klappar till det elaka fönstret i framdörren så att det dånar med sin knytnäve. Jag riktigt ser hur hans hand går sönder och främre delen av bussen skrattar åt den arge mannen som lommar iväg och svär för sig själv.
Jag undrar hur hans hand mår idag..

1 kommentar:

Anonym sa...

Tuff helg!
Undrar om killen gör likadant när han åker taxi (förutom att kliva in genom bakdörren), skiter i att betala och beter sig som ett svin mot chauffören?!
Det får han väl testa nästa helg, för då lär det finnas mycket taxibilar ute, men det kommer att vara en eftertraktad vara, i och med att bussarna (kanske) står då...