fredag 18 april 2008

..Livsfarligt..

Livet som röris kan vara livsfarligt fick jag uppleva idag. Ett styck elberedare skulle monteras bort och rörledningarna pluggas inför renovering av rummet och montering av en ny fin acktank med solslinga. På väggen vid golvnivå fanns sedan tidigare ett bortmonterat eluttag med sladdarn stickandes ut, isolerade med eltejp (självklart strömlösa?). För övrigt frågar jag er, hade kunden stängt av beredaren? och hade kunden kopplat bort beredaren från elnätet? Självklart inte. Han knallar iväg och skruvar ut säkringarna till elberedaren.

Efter i vanlig ordning fullständigt hopplöst bortskruvande i de mest fantasifulla arbetsställningar var åbäket till slut nästan löst från golvet. Nu skulle vi bara liksom först lyfta den nån centimeter och sen dra rakt ut, så skulle vi undvika att knäcka kopparrören under beredaren. Var beredaren tömd som vi kommit överens om? frågar jag kunden. Javisst! Jag suger skeptiskt tag i överdelen och vinklar den ut från väggen och kopplingarna i botten kliver ur som planerat och vips strömmar 65 grader hett vatten ur i massor, morsning. Inget att göra åt det, bara att låta det rinna ut i golvbrunn. Det här tar några minuter det är några liter om man säger.

Där står jag med hetvatten strömmande längs med skorna och väntar på att det ska rinna klart. Och kommer liksom åt de där sladdarna som stack ut från eluttaget, dzzz dzz säger dom och elektronerna hoppar runt lite.
öööhh du jag tror ledningarna är strömförande.. du får nog koppla ur strömmen, säger jag till kunden som muttrar lite förvånat och lommar iväg till proppskåpet för att (ännu en gång) bryta strömmen. Så här i efterhand får man väl rikta ett tack till den där skyddande ängeln som var med.

Sens moral?

Lita inte på andra! Kolla själv att strömmen är bruten. Kolla allt själv för övrigt.

4 kommentarer:

Lena sa...

Usch. Inför ytterligare lektion i detta - det är basic kunskap ni borde fått.
Jag är glad att de lever, om än med brända fötter!?

Anonym sa...

Tjacka en lott grabben!

Steina sa...

Ooops.
Rör inte el.

Micke sa...

Kan bara hänvisa till Thore Skogman och "allting ska gå med elektricitet" pop opp i topp i topp pop