söndag 27 april 2008

..en riktigt dålig helg del 2..

Nya tysta vibrationsfria sommardäck på bilen, ny fin dubbelfilig motorväg utanför Uppsala, inga skarvar inga hål eller gupp i asfalten, allt flyter liksom på, ganska lite trafik.

Vad ser jag därframme till höger? Jo där står polisen, och där startar mc-polisen sin motorcykel och kör ut efter mig. Jag kollar på min hastighetsmätare i min lugna och fina framfart. Den visar 130 km/h drygt!! Förbannat! Ja förstår direkt vad som kommer att hända, mycket riktigt vinkar hon med hårflätan in mig i nästkommande avfart. Där står resten av lagens ordningsmakt och väntar på mig och tar över efter hon med hårflätan. Där står då näst kvinnliga konstapel och sträcker fram blåspipan och frågar efter körkortet.

Du körde 134 km/h säger hon, men jag skriver 131 för våra mätinstrument har en felmarginal på 3 km/h. Sen kommer chocken, hon säger liksom för att förbereda mig att det är väldigt dyrt nuförtiden att köra för fort. Tvåtusenåttahundra kronor!
2800 kr! Jag gapar som en guppy och flämtar. 130 på en nybyggd tvåfilig motorväg där 110 gäller kostar mig 2800 kr. Är detta rimligt?

Efter detta undrar jag varför Gud straffar mig så hårt.

7 kommentarer:

Pappa sa...

Utsätter du dina medbilister för denna fara som 134 km/h innebär på Sveriges säkraste väg, så får du stå ditt kast.
Varför skall poliser stå utanför dagis och skolor där det finns en massa skrikande barn? Det är ju naturligvis ett arbetsmiljöproblem. Så de är värda att arbeta vid denna fina väg. Eller nått ;-)
Men snart blir det 120 där. Men då kör väl du 144...

Micke sa...

Tror dom tränar aspiranter därute på Sveriges säkraste väg. Jag tycker helt seriöst att 140 borde vara tillåtet på denna väg.

Steina sa...

Kan det möjligen vara så, att gud skiter i om du kör för fort....men att somliga gillar dig såpass, att hundratrettio verkar för mycket oavsett väglag. Speciellt om somligt varit en aning arbetsamt dagarna innan.
Jo jag vet, jag är en såndär jobbig tant emellanåt. Äckligt prudentlig men utan handväska i alla fall!

Micke sa...

Kanske ska man tacka somliga då för detta ingripande. Det kördes nog lite med tankarna på annat håll, lite, det-spelar-ingen-roll-känsla.

Anonym sa...

Snacka om otur Micke!
Först mamsen som är dålig, sedan 2800 spänn till Reinfeldt och hans lakejer!

Skaffa en bil med farthållare - sätt den på 110 om det är 110, så kan du koncentrera dig på andra saker än hastigheten.

Micke sa...

Bra idé Stephan, då kan jag läsa tidningen eller kolla på en film istället. ;-)

Anonym sa...

Ja, nu när det börjar bli vanligare med dvd-spelare och små skärmar i bilarna så är det ingen dum idé Micke!
;-)