söndag 18 maj 2008

..dagen D närmar sig..

18 maj är det idag. Två veckor kvar på praktiken som rörmontör. Därefter återstår fyra dagar första veckan i Juni, dels ett prov, som jag inte riktigt förstår vad det ska ge, men ett prov, i Sundsvall, i ämnet rörmokeri och dels en återsamling på skolan. Sen är det över.
Jag är färdig i skolan. Men jag kan inte få nåt jobb som rörmontör. Det kräver ytterligare två år som lärling. Det visste ingen på skolan när utbildningen startade. Man kan tycka att det borde skolan vetat. En lärling tjänar ca 60-70 kr i timmen, timpenningen stiger en aning var 6:e månad. Hur kul är det på en skala?
Men jag vet hur man installerar och dimensionerar en solfångaranläggning nu. Det går inte att försörja sig på det om man skall vara krass. Min något luddiga plan just nu är att försörja mig på mitt gamla yrke och under tiden försöka få uppdrag att bygga solfångaranläggningar.
Samtidigt vill jag ju köpa mig ett hus på landet och likt tjuren Ferdinand lukta på blommorna. Men det går ju inte för jag måste ju ha in pengar att leva för. Suck, tänk om det vore enkelt nån gång.

2 kommentarer:

Steina sa...

Tänk om det går...
att hitta ett hus att bo i och att bygga solfångare och leva NU. I morgon kan det vara för sent.
Fast å andra sidan kanske du verkligen vill återgå till det gamla. Och då är det ju tvärtom tokigt att göra något annat medan du väntar på att få sitta där bakom ratten....
Ibland tror jag liv handlar om tillit....

Micke sa...

Tillit ja. Det är bra att du påminner mig om att leva Nu och inte sen nån gång. Jag är ju bara lite orolig för min försörjning och att jag ska känna mig helt övergiven och otroligt ensam i ett hus på landet. Nu inte sen. Nu.