söndag 25 maj 2008

..badsäsongen inledd..



Helt nyss iplumsad!



Upp till ytan igen!



Kallt, fort, fort, upp igen!


Så begicks då premiären! I det vackra Söndagsvädret togo jag mig en utflykt till fröken S på landet, som sällskap hade jag med mig fröken J som för övrigt genomgår en rabiat fastekur och stavgick de sista 7 kilometerna. Kvinnan är förmodligen fullkomligt galen. Men hon ska ha cred för att hon sannerligen inte bangar eller kommer med ursäkter, bada i svinkallt vatten var hon med på.

Nåväl, efter att vi fått fyr i den vedeldade bastun vid sjön och vi fått upp värmen ordentligt så var det dags. 3 dopp blev det sammanlagt med uppvärmning i bastun mellan gångerna. Vansinnigt kallt i vattnet och vansinnigt skönt i bastun.

Det är vid dylika tillfällen man tager sig en allvarlig funderare på att flytta ut till landet på riktigt. Svårt att se nåt som slår detta. Varmt tack till fröken S som man alltid känner sig välkommen hos.

7 kommentarer:

Steina sa...

Så bra det blev med bilder och allt! Lite surt konstaterar jag, att herrn envisas med att titulera mig som fröken när jag faktiskt en gång ingått det äkta (nåja, halväkta)ståndet (fast med någon utan stånd)Då är man faktiskt befriad från frökenskapet resten av livet... sådetså.
Men det var himla kul att ha er här i bastun och i det iskalla vattnet som ännu inte klarnat riktigt. Kram!

Micke sa...

Så här kan vi inte ha det! Jag kände mig tvungen att rådfråga språkrådet i ämnet och hittade detta försök till råd:

Hur använder man titlarna fru och fröken?

Fröken används mycket sällan i Sverige över huvud taget, och titeln känns ofta onaturlig för den som redan varit gift en gång. Fru används relativt ofta som titel för lite äldre kvinnor, oavsett civilstånd.

Ser man till hur kvinnor själva vill tituleras, behåller änkor ofta sin frutitel. Frånskilda kan vilja behålla den ibland, men ofta känns det onaturligt att tituleras fru när man inte längre är gift.

Normalt använder vi i Sverige i dag varken fru eller fröken (eller herr) som titel. Är man osäker gör man därför klokast i att slopa titeln och bara använda personens namn. Samma råd gäller tjänste- och utbildningstitlar, som vi i Sverige är sparsamma med att använda.


Jahapp! Fattigt språk vi har får man säga.

Comvidare sa...

Jag tror att det fanns mer än en galning där idag. Men det var verkligen inte dåliga omständigheter för oss galnignar.

Ser livet ut så där för galningar, då vet jag vad jag ska bli när jag blir stor!

Micke sa...

Jessica, himla kul var det. Du är en jättebra "galning" och jag är glad att jag lärt känna dig. En bra dag sörru, kraam kraam.

Steina, man är alltid fulltankad när man varit och hälsat på hos dig. En bra dag som sagt, kram på dig och så.

Anonym sa...

Fan vad skönt det såg ut!
Lite avis blev jag...
Ja, inget (nästan inget) går upp mot en vedeldad bastu och ett dopp i kallt vatten, för den euforiska känslan efteråt är obetalbar, när kroppens egna narkotika skickas ut i blodomloppet!
Mmmm...

Micke sa...

hmm, jag är en knarkare! Jodu! En vedeldad bastu skall jag garanterat bygga vid min egen strandkant. Ska bara skaffa en strandkant först.

Steina sa...

Du, ta med dig knarkarna och kom hit vetja. Lovar att bara snegla lite diskret.