tisdag 25 november 2008

Rollator på vift

För er som inte känner till det så kör jag buss i Stockholms innerstad. Det har jag gjort så länge så jag skäms. Nog om det. Idag såg jag något märkligt eller det var det kanske inte, vad som helst kan ju hända i stora staden. Jag kör min buss, linje 3 i sen rusningstrafik det har börjat lugna sig lite och tempot har gått ner. jag närmar mig en hållplats där ingen står men några ska gå av så jag stannar ju till ändå. På hållplatsen, parkerad i snön med en påse hängandes på sig står en ljusgrön rollator! Men var är ägaren? Jo, han står en bit bort och tittar i ett skyltfönster. Hoppsan verkar han säga och skuttar raskt fram till sin rollator. Tar sig ledigt fram i snödrivorna och modden och kliver på genom utgångsdörrarna där bak. I Stockholm är det just precis meningen att barnvagnar och rollatorer får gå på där bak. Dylika fordons förare har också förmånen att åka gratis. Tanken är att den gamle skröplige handikappade inte ska behöva stappla fram till föraren utan lugnt sätta sig ner.
Nu flög faan i mig! Jag sitter kvar och väntar ett tag innan jag högt utbrister;
- har du nåt färdbevis, eller?
Inget svar, ingen reaktion. Mannen är inte van vid att någon ifrågasätter hans rollatorbehov och därmed gratisåkning. Jag hojtar högt en gång till, nu vänd bakåt i bussen.
- har du nått färdbevis?
- Nej, det behöver man inte när man har rollator, svarar mannen i och för sig korrekt.
- Ja, du verkar ju ha behov av en rollator, jag såg hur du skuttade runt i snön utan din rollator, säger jag aningens illvilligt och roat.
- Jag har lite ont i knäet och jag brukar använda den som shoppingvagn och det är inte jag som bestämt reglerna, säger mannen.
Här var ju diskussionen slut, mannen hade ju helt rätt det visste jag redan från början. Jag kunde dock inte låta bli att oja mig högt över hur snåla människor är som hellre snor åt sig en begagnad rollator än betalar sin biljett till bussen.

Nu frågar sig etik- och moralrådet om bussföraren gjorde rätt i att högljutt förnedra mannen som i mina ögon likt den seende som låtsades vara blind och satte sig för att tigga, lurade sina medmänniskor för egen vinning.
Synpunkter någon?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svar JA, du gjorde rätt som ifrågasatte hans rätt att åka gratis! Jag hade gjort samma sak.
För de läsare som inte vet det så är det ju samma sak med barnvagnar, dvs de som har barnvagn (med barn i) behöver inte visa färdbevis utan kan rulla på genom bakdörrarna med sin barnvagn.
Detta gjorde en äldre dam för flera år sedan när jag körde linje 55 en eftermiddag.
Efter att hon klivit av så kom en annan passagerare fram till mig och talade om att kvinnan INTE hade något barn i barnvagnen.
Hon hade en HUND i barnvagen!
Ha, ha, vad kul tyckte jag, det hade jag velat se!
:-)

Micke sa...

Nästa gång jag kör ska jag ta på mig mitt koppel och odla mustasch! Aschtung!