tisdag 23 september 2008

Avgassystemet

Den händige och vane mekanikern Micke skulle byta avgassystem på sin bil. Det morrade betänkligt nu och skulle säkert falla isär vilken dag som helst om inget gjordes åt saken. Nåväl, kassan är ju inte obegränsad så sånt gör man ju själv, 4 st bultar att lossa, det är allt.
Biltema fick lite pengar och jag fick avgassystem, dan efter åkte jag till OKs GDS Gör Det Själv hall, där har dom bra lyftar så att jobbet blir enklare. Det började bra, bakre delen lossade nästan på en gång, ja mest på grund av gravrosten, fick den i princip i handen bara jag tittade på de två bultarna.
Mellandelen som sitter efter katalysatorn och är i princip bara en liten ljuddämpare och ett lång krookigt rör var det värre med. Svetten dröp och efter en och en halv timmes slit så gick bulten av! Grattis! De två bultarna hade nu blivit en och en halv utan huvud. Bultarna far helt enkelt fastrostade in i märgen. Då den händige mekanikern inte hade med sig en svets att värma bultarna med så var det bara att krypa till korset. Skitig, hungrig, svettig efter två timmars slit och jag hade inte ens fått bort skiten från bilen. Så styrde jag kosan, med en mullrig amerikanare till speedy i Högdalen. Inga problem sa dom, vill du att vi ska ta den nu på en gång?
Ja, tack sa ja. Och jag lovar er 17 minuter senare var allt klart!! 17 minuter!
Kostnad 700 kr.
Varför, frågar jag mig, åkte jag inte dit direkt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

700 kr? Jösses vad billigt!
Jag skulle oxå byta avgassysten en gång, och råkade ut för samma sak - bultarna gick av när jag försökte skruva ut dem!
Men, då fick jag höra att man skulle ha metallsåg med sig, för att kunna såga av bultarna som håller ihop delarna - man skulle inte alls försöka att skruva ut bultarna, eftersom dem var, just det, fastrostade!
Häpp!

Steina sa...

Just precis. Lilla metallsågen är en bra investering för framtiden!

Micke sa...

Ack i okunnige... Man måste få bort hela bulten! Även den bit som sitter kvar efter att ni sågat av den. För si, det hålet skall användas för att fästa den nya delen i. Så då är det mindre smart att såga av bulten... fast om du lämnar nån centimeter så kan du ju få grepp med polygripen kanske.. oooh så mycket bättre greppet blev.. näääee fram med gassvetsen. Värm på.. Utvidga.. Kyl ner.. dra ihop sig.. så släpper det fastrostade!

Nu är verkstadsskolan slut för idag!