onsdag 30 juli 2008

Märkligheter på Söder


Det sker märkliga saker på Södermalm. Bussföraren stannade till vid hållplats Slussen sent på tisdagskvällen. Ett antal människor klev på bussen och där ibland dom, två yngre män i 25-årsåldern. Den ena av dom i rastafarimössa hade busskort men hans kamrat halade fram en femtiolapp och tittade på mig osäkert. Hmm, jag förklarade att man inte kan köpa någon biljett på bussen, utan det fick han göra på pressbyrån som låg alldeles intill hållplatsen eller i den automaten som fanns vid hållplatsen eller en så kallad sms-biljett. - jamen jag visste inte... jag har varit på semester, svarade ynglingen som för övrigt bar på ett metspö. Det var en lång semester, svarade jag och tillade att biljett på bussen har man inte kunnat köpa sen ett drygt år tillbaka.

- Hygglo!, vädjade den andre unge mannen i rastafarimössan..
Här tänkte nu jag att, här där vi är kan det inte vara något problem att köpa en biljett och han har ju pengar och framför allt, min intuition sen 20 år som bussförare sa mig att den här killen visste mycket väl att han inte kunde köpa biljett på bussen utan detta var en chansning från honom för att slippa betala.. Så mitt svar löd: Det är inte fråga om jag är snäll eller elak, det är bara så det är, här på bussen kan du inte köpa biljetten.

Okey, sa han relativt glatt och liksom hoppade och skuttade iväg med sin kamrat..
Jag tänkte inte så mycket mer på det och jag stängde dörrarna och susade vidare mot Södersjukhuset. En stund senare, 6-7 minuter, var vi framme vid Skanstull, vilket ni skall veta är kanske 25-30 minuters promenad från Slussen, dyker de två märkliga unga männen upp igen skuttandes och hoppandes som sist vi sågs!! Mannen med fiskspöet halar åter upp sin femtiolapp och känner igen mig samtidigt som hans kamrat säger högt, - det är ju samma chaufför! - jaaa, säger hans vän och tar ett steg ut ur bussen. - Men hur hann ni hit? frågar jag och tillägger, flög ni? Jag är imponerad!

Jag är verkligen imponerad och frågande över hur i jösse namn dom tagit sig dit så fort, obegripligt. Har dom sprungit? Det hela är verkligen märkligt och nästan lite magiskt i sena Julikvällen på Södermalm. Det två skuttar vidare därifrån och vinkar glatt på avstånd samtidigt som den ena ger mig slängkyssar!? och förklarar ljudligt - Peace, man!

Mycket mycket märkligt...

Inga kommentarer: