måndag 24 mars 2008

Stoppad av Polisen

Jodå, där stog dom, minst tjugo poliser utspridda längs med vägen och vinkade in mig när jag kom körandes på väg mot Farsta.
Goddag, det var nykterhetskontroll och körkortskontroll här, hörde jag när jag vevade ner rutan. Blodtrycket höjdes, adrenalinet flödade till, rösten darrade en aning, jag som ville tro att poliser ska man ju inte bli orolig inför, de är ju som vilka människor som helst.
Nå, har du möjligen ett körkort var den unga polisen av kvinnligt kön tvungen att upprepa innan jag förstod att hon verkligen ville se mitt körkort. Lätt generad fumlade jag fram det.

Hon tittade noga på körkortet på både fram och baksida och sa sen, oj oj oj vad mycket bokstäver det var här då.... Öhh ja, sa jag, jag kör buss vanligtvis. Hon är nog ny hann jag tänka.

Då tar vi och andas in och sen blåser du här tills det knäpper till då, och jag blåste tills jag precis tappade andan, då knäppte det till och det stod "neg" på skärmen. Ingen påsksprit ställde till nåt.

Sen gick hon ett varv runt bilen och tittade noga på mina regskyltar!? För att sen önska mig en trevlig dag och jag fick köra iväg.
Inget konstigt alls, det var bara det att jag ca en timme innan detta precis skruvat fast en ny hel regskylt som jag fått nedslag på, vid den senaste besiktningen, hade den spruckna suttit kvar samtidigt som det stod i besiktningspapperna att detta måste åtgärdas så hade det nog kostat en slant. Puh!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Javisst känner man sig skyldig när man åker in i en poliskontroll?!
Man känner sig som en brottsling som tänker "hur fort körde jag" och "när drack jag alkohol sist"...
Själv åkte jag och familjen förbi tre poliskontroller pga att de redan hade stoppat en hel del bilar och inte kunde stoppa fler för tillfället.
Tur ska man ha!
;-)

Anonym sa...

precis så är det. man är säker på att dom avslöjar en vilken sekund som helst. med dragna vapen!