tisdag 25 mars 2008

Jag satt på häktet!

Jodå det är helt sant, jag har suttit på häktet i Sundsvall. Fast, nja inte riktigt. Det var på Hovrättens lokaler i källaren! som det fanns små rum där buset hölls i väntan på rättegångsförhandlingarna. Ett dystert litet rum på ca 4 kvm med en fastskruvad bänk och ett fastskruvat runt bord, inget annat fanns i rummet. Inga fönster, en låst dörr med titthål så att personalen kan titta in på mig. Har man anlag för klaustrofobi så ska man akta sig för att hamna där.

Vad hade jag då gjort för att förtjäna detta? Inget illa, det var bara första dagen på min praktik som rörmontör som utspelade sig där. Vi åkte dit, jag och Micke, för att fixa lite småjobb. Bland annat för att säkra elementen så att inte buset skulle kunna slita loss dom från väggarna. Kraftigare konsoller behövdes också på handfatet på toaletten så att inte handfatet skulle slitas loss, man undra ju stillsamt hur det går till på häktet. På insidan av toalettdörren fanns inget handtag, ingenting fanns liksom där. Så om du var tvungen att gå, så kom du inte ut ur toaletten efter förättat värv. Himla trist om man inte tänkte sig för.

I övrigt ägnade vi en stor del av dagen till att bara hitta i katakomberna, det var lätt att gå vilse där innan vi gått några varv fram och tillbaka. En bra mjukstart på första praktidagen får man säga.

Inga kommentarer: