tisdag 30 december 2008

Spackel !

Jodå! visst är man duktig och kan själv! Måla lite och tapetsera hemma.. hur svårt kan det vara? Det var dags att snygga till lägenheten nu, hallen, sovrummet och köket ska få en uppsnyggning. Jag har börjat med hallen och jag säger bara spackel!
Spackel! Ja, alltså, först ägnade jag några dar till att riva ner allt löst i tapetväg, gammal tapet alltså. Och Ja där fanns cirka 7-8 lager av förvånansvärt fula tapeter som satts upp av amatörer.. Det märktes av att de satt väldigt löst ibland och ibland stenhårt. Nåväl, allt löst var borta!

Då ska man först grunda med en vanlig vit färg, för att få spacklet att fästa bra sägs det. Nej förlåt! Först rollade jag taket vitt men det gick så bra så att det är mindre intressant. Men kom ihåg att täcka golvet med skyddspapp, hur försiktig du än är så droppar det färg då och då. Nå, tillbaks till grundningen av väggen.
Vad händer med den fast förankrade tapeten när den blir fuktig av vit grundfärg? Jo, den släpper. Jahapp! Bara att riva ner kladdet och sen då, nu är allt löst borta och det som är kvar sitter stenhårt. På med ny grundfärg och gissa vad som händer då?
Jo helt rätt nu släpper det igen...

Jaja till slut är faktiskt allt löst borta och grundfärgen är på plats. Då har det torkat efter ett dygn och jag börjar med spacklet. Spacklet! Min gode vän målaren K är förbi och ger goda råd och visar vilket handlag man ska ha.. det ser ju jätteenkelt ut! Hallen min är inte stor men herregud vad mycket vägg det är.. Jag spacklar tills armar, ben och händer värker. Spacklet är till slut på plats och hyfsat plant och snyggt ser det ut att vara.. Men men vad skymtar jag där? Bubblor! Tapethelvetet har släppt igen!! Desperat ringer jag K. Kan detta stämma, gör jag rätt? Jodå det är lite 50-50 säger han lugnande, låt det torka och försvinner inte bubblorna så ta ett rakblad, skär hål och spackla på nytt, säger han..

Nu igårkväll skar jag hål på bubblorna som inte dragit sig tillbaka och spacklade igen.. Tror någon att bubblorna är borta idag?

Jovisst hur svårt kan det vara.. kan själv... Jo jo pyttsan! Ta hit ett proffs. Jag går och fikar nu!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det här påminner mig om det du skrev om avgassystemet.
Där skulle du oxå försöka dig på att göra något själv, fast det gick inget vidare... ;-)

Ring till din kompis "K" och säg åt honom att han kommer över och slutför det du har påbörjat.
Eftersom du har gjort som han har sagt och det inte har gått något vidare så kan väl han visa hur man ska göra?!
Så kan du sitta på en stol, fika och titta på, och komma med glada utrop! :-)

Micke sa...

Ack du klentrogne.. jag tog en fika och tog nya tag. Nu är alla bubblor borta, allt spacklande klart, första målningen på spacklet klart! Det ser riktigt snyggt och proffsigt ut.
K får nog hjälpa till ändå, dörrarna fixar jag inte.. det kommer att se för jävligt ut om jag ger mig på dom.

Anonym sa...

Du är duktig du Micke!
Visst ska du försöka att måla dörrarna, det klarar du nog (he, he)! ;-)