onsdag 10 december 2008

Frågesport

En större del av tunnelbanan står stilla. Upp ur underjorden myllrar fullständigt rabiata och förvirrade djur som ser ut som människor. Tror bestämt jag sett en skräckfilm som var precis så här. Jora, jag satt på linje 66, en lugn linje som bara trafikerar Södermalm och vägrar dra sig in mot city. Där kommer jag då runt hörnet vid Zinkensdamm i godan ro och herregud!! Hållplatsen är fullständigt svart av människor som väller ut över gatan och hela högen rör sig likt pingvinerna på sydpolen som byter plats för att hålla värmen.. på utsidan av denna enorma massa så springer farbröder och tanter desperat för att positionera sig.

Jag öppnar dörren på min i sammanhanget löjligt lilla buss.. och då börjar hagelskuren eller är det möjligen frågesport? Alla, säger alla, tiotusensexhundrafjorton har egna individuella frågor dom kräver svar på inom en tiondels sekund. Flertalet verkar dock fråga om bussen går till centralen, slussen eller skanstull. Så mitt svar är för det mesta NEJ NEJ eller Nej.. En frågar mig då, varför inte! Varför går du inte till centralen?

Men fattar dom inte nånting tänker jag där jag sitter och försöker behålla lugnet och se vänlig ut. Dom hittar ju inte till Hornsgatan ens, som ligger ca 40 meter ditåt. Där går nämligen ersättningsbussarna.. Hagelstormen fortsätter och jag lovar er att det tjattras som i hönshuset när tuppen kommer in. Det är aldrig tyst, jag hinner inte ans dra in luft. 12 minuter senare säger jag högt att näää jag måste nog åka nu och stänger dörren innan nån hinner protestera.

Denna påfrestande situation fortsätter sen längs med vägen vid de flesta hållplatserna jag tvingas stanna vid.. och tre varv hinner jag köra i detta elände innan jag helt sonika ger upp, kör in bussen i garaget och åker hem. Jag skiter i det här nu!

Två saker funderar jag på sedan hjärnan svalnat.

Ett: Varför tar ingen på connex ansvar för situationen, det är ju deras tunnelbana som inte går, och skickar ut trafikvärdar vid dessa kalabalikhållplatser?! Trafikvärdar som kan informera trafikanterna om vart dom skall gå och hur dom ska åka. Tja, samma gäller ju Busslink som kör bussarna, varför stöttar dom inte sin personal och skickar ut informatörer i gula västar? Fast chefen sitter väl hemma i stugvärmen och käkar lussebullar kan jag tro.

Två: Hur kommer det sig att så många stockholmare inte hittar det minsta lilla i sin hemstad? Dom står i det kalla duggregnet och väntar på en överfull erättningsbuss istället för att promenera i 5-10 minuter så är dom där dom ska vara.

Nääe jag avslutar med en bild över hur det borde vara på bussen!!

6 kommentarer:

Erica sa...

Hihi.. Jag vet svaret på fråga två! Det är för att de är stockholmare! Enkelt!

Micke sa...

Va! Va! Bara Stockholmare får gnälla på Stockholmare!
När jag tänker efter så är de inte Stockholmare, dom bor ju för f-n i förorten! Baaaaah!

Anonym sa...

Ha, ha, alltid lika kul att komma med en buss i "vanlig" linjetrafik (T.ex linje 66) till en hållplats där det står fullt av "tunnelbanemänniskor" (såna som ALDRIG åker buss i Stockholm)som inte har någon aning vad dem ska ta sig till nu när inte tunnelbanan fungerar!
Jag tycker att det är imponerande att du stod kvar i hela 12 minuter innan du körde därifrån, jag hade nog inte klarat mig så länge.
Och sen köra tre varv till, det hade jag ALDRIG klarat av.
Du är en klippa Micke!

Mitt svar på fråga ett: Connex/Veolia och Buslink har antagligen sparat in på detta, så det finns inga att skicka ut.
Mitt svar på fråga två:
Dem är "tunnelbanemänniskor" = såna som ALDRIG åker buss i Stockholm, och heller inte promenerar i Stockholm, i allafall inte där dem i vanliga fall åker tunnelbana.

I februari offentliggörs vem som ska få driva tunnelbanan i de närmaste 10 åren, låt oss hoppas att det varken blir Connex/Veolia eller Keolis (som äger buslink), utan låt oss hoppas att Deutsche Ban tar över trafiken, för då kommer ALLA tåg att gå, och gå i tid dessutom!
;-)

Comvidare sa...

Du väckte ingen sympati alls. Jag blev bara fnissig.

(hoppas att det var huvudsyftet)

Lallis - liv och leverne sa...

Fin blogg du har. KOmmer gärna igen:
/Lallis

Micke sa...

fnissa på du bara min kära Comvidare..

Och Lallis.. alltid välkommen...