söndag 7 december 2008

Energibolaget i Sverige AB

Ja, alltså, bara namnet gör ju att man börjar fundera. Det är ett av alla dessa skrivbordsföretag som säljer el till oss. Min gamla mor som hör dåligt och blir trött bara man nämner rörlig el, köper sin el från detta företag. Dom lovade min mor att deras priser minsann låg 30% under konkurrenternas priser. Där ringde varningsklocka nummer två. Så hon blev kund där för något år sen eller så...

Nu i höst, den 1:a oktober bytte dom avtalsform, dom slutade sälja den produkt som min mor hade köpt. Något dom kallade Garanti-el, slutade dom med och skrev att min mor inte behövde göra något hon skulle istället få produkten Nytto-el. Inga priser eller kostnader nämndes i brevet bara att man skulle gå ifrån "det anvisade elpriset i ditt område" (ha ha ha) till istället "ett pris baserat på gällande marknadsläge". Jaha ja, det var ju klargörande! Min mor som jag sa tidigare blir trött bara man nämner rörlig el gjorde följdaktligen ingenting och fick därmed den nya produkten "Nytto-el".

Stilig ung man gjorde härmed entré (jag själv) och började kolla vad nu detta var.. den ömma modern hade fått vääldigt höga elräkningar hela hösten så något kändes lurt.
Det knapphändiga brevet blev ingen klokare på så jag använde internet och gick till företagets hemsida för att läsa mer. På deras första sida får man raskt veta att det rörliga avtal, variant 2 som heter Natur-el är 20 öre billigare än den produkt som min mor erbjöds. Varför hon inte överfördes till den produkten istället undrar man ju. Näe föresten det gör jag ju inte. Dom säljer ju el för att tjäna pengar.

Nåväl konkurrenterna då som skulle ligga 30 % dyrare än "Energibolaget i Sverige AB", hur låg det till med det? Ja gjorde något enkelt, jag jämförde med Telgeenergi som jag själv handlar el av och vad såg jag då? 30 % skillnad var det ju faktiskt, bara det att "Energibolaget i Sverige AB" var 30 % dyrare!! Man häpnar!

Så vad tycker jag då om "Energibolaget i Sverige AB":s affärsmetoder? Grisar! Självklart har dom satt detta i system. först lura dit folk sen byter vi namn på produkten, skriver nåt luddigt om Bra miljöval, pratar inga priser utan byter avtalsform åt folk. Du behöver inte göra något själv, vi sköter detta åt dig!
Ja nu är det ju olagligt att misshandla dessa affärsmän, men frågan är om man inte skall skicka HA på dom.

Nu är avtalet uppsagt självklart, men gissa vad! Det rörliga elpriset har en uppsägningstid på 3 månader ha ha ha ska man skratta eller gråta? Vilka rufflare!
Död åt dom jävlarna!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Död åt Tengil!

Jag hade oxå Energibolaget i Sverige i ett antal år, och dem var billiga förut, men jag märkte på senaste fakturan att priset hade gått upp från 70 öre/kwh (i augusti) till 95 öre/kwh (i oktober)!
Snacka om lurendrejeri!
Nu har vi flyttat och då måste man välja en ny el-leverantör, och då gick den vane konsumenten Stephan in på "www.ei.se/elpriskollen/", där jag jämförde priser på olika elbolag.
Vi tog det billigaste alternativet på fast pris ett år, och det blev "Skellefteå Kraft AB".
Energibolaget i Sverige fanns inte ens med, i alla fall kunde vi inte hitta dem!
Så usch för dyra elbolag och deras metoder att få(nga) kunder till skit-abbonemang! :-(

Anmäl morsan till NIX, då slipper hon bli uppringd av påträngande telefonförsäljare.

Micke sa...

elpriskollen var ett bra tips! ska kolla där! Men är det så klokt med fast pris nu när prisena är i topp? Fast elpriser är väl aldrig i topp kan jag tro..

Anonym sa...

Död åt energibolaget?
Ursäkt mig, men jag har haft dem i över 5 år & dom har ALDRIG varit dyrare än vad Fortum, Eon & Vattenfall har varit. Och dessa tre bolagen är dessutom de tre största i landet. Och anledningen till vrf dom ej är med på energijämförelser på nätet är för att man inte kan jämföra deras priser, eftersom att dom utgår från det priset som du betalar idag med -5%. Alltså har dom ej ett fast pris. Den enda gången du kan få ett fastpris är när du själv anmälar dig på deras hemsida. Prisgarantin på -5% gäller enbart om du blir uppringd på telefon. Men vad säger du, betalar du onödigt dyrt för allt du har i ditt hem, bara för att du e så tät? Köper du hem ekologiskt odlad mat när du kan få dubbelt så mkt mat för samma pris som det ekologiska? En snabb fråga bara: har DIN nuvarande elleverantör ringt upp dig & sagt att du kan få ett billigare elavtal än det du har idag? Det är ju för fan dom som ska ringa till dig, inte ett annat bolag eller hur? Tänk dig för, för fan innan du öppnar munnen nästa gång! Och tänk efter, billigt eller onödigt dyrt? Har du skellefteå kraft eller telge energi (de billigaste på elmarknaden idag) så får du en 5% sänkning på deras kostnader "OM" dom ringer upp dig! Skulle du då inte tänka på det? Rätta mig hemskt gärna om jag har fel! / N

Anonym sa...

får jag fråga vad du betalar per kwh?

Anonym sa...

Hej!
En namninsamling för att störta företaget!
http://www.namninsamling.com/energibolaget
Skriv på vetja!

Anonym sa...

-5% gäller på företagens tillsvidarepris, inte deras rörliga pris. I verkligheten ligger energibolagets pris 15 öre (exkl moms) och kommer alltid att göra. Hoppas du gillar att bli lurad "N".

Anonym sa...

Hej
Fick just ett telefonsamtal av en av deras säljare. Tur jag var trött och inte ides lyssna speciellt noga eftersom säljaren körde med ett skitsnack jag aldrig hört maken till tidigare. Arogant som få och körde med ett nervöst litet skratt efter varje påstående. Sade först att jag inte hade tid att prata med honom för tillfället. När han inte lyssnade på det sa jag att jag helst googlade runt lite innan jag bestämde mig. Fick till svar att allt jag skulle hitta var 2 officiella hemsidor med information om vad företaget stod för. Skitsnack...hittade spaltmeter med klagomål angående företaget som jag gladeligen läste upp för försäljaren. Inte heller det bet på denne hårt arbetande man. Sa tillslut 3 ggr att jag verkligen inte var intresserad och fick till svar att "klart du är intresserad". Försökte än en gång säga till denne man jag verkligen inte var intresserad...sakta och extra tydligt denna gång. Den stackars mannen måste ju ha fått ett hårt slag i huvudet helt nyligen. Slutade med att jag tillslut lade på telefonluren i örat på honom. Nästan så att jag skämms :$ men bara lite ;) Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag antingen snart får en faktura av dem eller att de ringer nästa vecka igen. Lägger på direkt nästa gång. Utan att få dåligt samvete! /Liasan