fredag 12 mars 2010

är det okey om jag åker med ändå?

Tänk dig om du går till ICA och lägger några mjölk och ett paket falukorv i din korg, går sen till kassan och säger till kassörskan, jag har inga pengar men är det okey om jag tar korven och mjölken utan att betala?

Eller om du ska på bio och går fram till kassan, jag har inga pengar men kan jag vill ha en biljett och komma in och se filmen ändå?

Jag tycker det är så märkligt det där att när man vill åka buss så ska det helt plötsligt gå bra.
Det händer då och då på kvällarna när jag kör att nån yngre människa kliver på bussen och ställer frågan i rubriken. Som igår kväll då klev en yngling på och sa att qvickomaten inte fungerade så han hade inte kunnat fylla på sitt kort, men han hade två kort och undrade om han kunde slå ihop dom för då skulle det nog räcka, sa han..
hmm sa jag.. och kollade hans kort, 0 kr på båda.. 0+0=0 sa jag,så det räcker nog inte.. nåväl jag förklarade att bara för att en automat, enligt honom som nu alltså redan ljugit en gång, inte ger en rätt att åka gratis. Nåväl jag var på gott humör så han fick lösa en sms-biljett så hade han betalt lite i alla fall.

Lite senare på kvällen kom nästa yngling, han hade två av den äldre sortens kort och sa att han skulle ha nästan så det räckte på de två korten tillsammans, och kanske kunde han åka ändå? Jag kollade då hans kort och det första var det 0 kr på och det andra 1 krona och sextio öre.. också han ljög alltså. Men han var betydligt stöddigare än den förste grabben. Han sa till och med att Jag ändå inte får nåt av dom där pengarna och skulle låta han åka med gratis. Tack och hejdå sa jag och körde iväg utan honom.

Alltså vad är det med folk som tycker att just på bussen behöver man inte betala för resan? Nåväl det är väl en av hundra typ som verkar ha den inställningen..

5 kommentarer:

Just me ;) sa...

Men det är ju inte så lätt...bussarna tar inga kontanter och det går ju inte att betala med bankkort... :O
Fast jag har liiiite sympati för din frustration...och kan analysera den åt dig om du vill? :)

Micke sa...

Ack du naive...
Dom vet ju att dom måste ha betalt i förväg! Sen så utnyttjar dom situationen och lägger över ansvaret för sin betalning på bussföraren.
-Jag har inte skaffat en sånt kort och satt in pengar på det, så nu får väl jag åka gratis då? Det är ju så svårt det här..
Analysera på du!

Just me ;) sa...

Hrmpfh...asså du måste ju vakna nångång? ;)
Människor är människor...och det tar lååååång tid innan de vänjer sig vid nya rutiner...herrejösses inte alls länge sen man kunde ha 4,50 i handen och kliva på en buss!
Analysen...ja den går fort...du är sexuellt utsvulten :)

Micke sa...

Bah! Att diskutera med en kvinna är som att läsa en tidning i blåsigt väder!
Analysen var av djuplodande art och den tackar jag extra för ;)
Nu tar jag en kopp kaffe!

Just me ;) sa...

Det finns en bra anledning till att den dära gud skapade en till människa efter Adam...som alla vet görs först ett utkast, en skiss liksom... ;)
Yupp en analys som tog lång tid :)